сряда, 22 декември 2010 г.

Как да победим банките?




Хасковлията, който опита да прескочи банките като си плати за подновяването на документи с държавни таксови марки, успя!

В навечерието на Коледа Тодор Бойчев е бил поканен в КАТ - Хасково да подаде документите за нова шофьорска книжка, като служителите там са приели не банкова разписка, а таксови марки като законно платежно средство.

По този начин хасковлията упражни законното си право да заплати държавни такси чрез държавни таксови марки, а не през банки, които прибират комисион за услугата. Опитът му да стори това го вкара в двумесечна битка с институциите, която предизвика огромен читателски интерес.

Според Бойчев всяка година банките прибират над 300 млн. лв. от хората, които са длъжни да си подновят документите или да си платят данъците в съответните институции. По последни данни на БНБ, за първите 10 месеца на годината банките са събрали от комисиони и такси 690.084 млн. лева, но следва да се има предвид, че в тази сума са включени и комисионите по други банкови операции.

Случаят на хасковлията стигна и до омбудсмана Константин Пенчев, който обаче не привества прескачането на банките при уреждането на дългове към държавните учреждения. Рамо на гражданския протест обаче, макар и индиректно, удари председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев, който неотдавна предложи да се инсталират POS- устройства в чакалните на институциите, които да заменят банковите гишета и респективно да спестят таксите за услугата.

Не искам да плащам за българския държавен интерес на частни банки, още повече, че имам законното право да използвам държавни таксови марки, е становището на хасковлията, от когото на банковото гише пред КАТ не успяха да съберат 3 лв. такса.

петък, 3 декември 2010 г.

Как да изберем брокер на имоти?




От американската Национална асоциация на брокерите на имоти съветват клиентите да проведат предварителни интервюта с брокери


Когато човек планира покупка или продажба на жилище, естествено е да търси коректен брокер на имоти, който да защитава интересите му. Не е нужно да станете първи приятели, но е добре да е човек, когото харесвате, защото ще прекарате доста време заедно, съветват специалисти.

Може да започнете със събиране на впечатления от приятели, роднини и съседи, особено тези, които са купили или продали жилище през последната година.

Търсете брокер, който да е добре запознат с квартала. По-трудно е да се намери такъв, който разбира в детайли вкусовете и нуждите ви. Всички познаваме някой, който е обикалял с часове с разговорлив брокер в огледи на имоти, които обаче далеч не са подходящи за нуждите на семейството, пише Ройтерс.

Важно е също брокерът да може да окаже помощ в тежкия процес по прехвърляне на имота. Той трябва да може да препоръча например адвокат, който да участва в сделката. Познанията в сферата на последните тенденции при ипотечните продукти и данъците върху имотите също са полезни.

След като съберете няколко имена, може да проведете интервюта с всеки от тях. Американската Национална асоциация на брокерите на имоти (NAR) препоръчва да се зададат следните въпроси преди окончателния избор на брокер:

“От колко време работите в сектора на жилищните продажби?”

Попитайте също брокера дали това е неговата основна работа. Посредничеството в сектора на имотите, както и много други професии, се учат най-вече с практиката. Имайте предвид обаче, че опитът не е гаранция, че брокерът е успешен.

“Колко жилища продадохте през последната година?”

Попитайте брокера за адресите и продажните цени на имотите, купени и продадени наскоро.

“За колко дни средно успявате да продадете един имот?”

Поинтересувайте се как това се сравнява със средния период за съответния пазар. Имайте предвид, че пазарите на имоти се различават в зависимост от местонахождението. Например жилищата на желани локации в големи градове в САЩ може да се задържат на пазара само седмица-две, докато продажбата на имот в други райони може да отнеме и месец.

Специално в България в годините на бума времето за продажба на един имот беше средно 40-45 дни, като след това този срок се увеличи до близо година и дори повече през 2009 г., сочат данни на Era България. През 2010 г. срокът у нас вече е започнал да се съкращава, като има отделни случаи, в които и една седмица е била достатъчна.

“Колко близки до първоначалната офертна цена са постигнатите от вас крайни цени на жилищата, които сте продали?”

Ако има много големи разлики между тях, попитайте какви са причините за това. Ако сте продавач, вслушайте се в съвета на брокера каква е конкурентната цена, за да не оцените дома си твърде високо. Ако сте купувач, брокерът ще предостави текущи граници, в които варират цените в дадения район. Фактор е не само цената. Брокерите трябва да знаят колко бързо сте в състояние да финализирате сделката. Предвид затегнатите условия за кредитиране те ще искат да знаят и дали вече сте одобрени за отпускане на ипотека.

“Какъв тип маркетингов подход ще използвате за продажбата на имота?”

Търсете брокер с агресивен, иновативен подход. Не ви трябва някой, който просто ще сложи табела пред имота и ще чака.

“Само мен ли ще представлявате в сделката или и двете страни?”

От асоциацията препоръчват да се ангажира брокер, който ще представлява само вашите интереси.

“Можете ли да ми помогнете да намеря ипотечно финансиране, фирми за ремонти и други неща, които трябва да се свършат?”

Професионалистите в сектора на имотите би трябвало като цяло да са в състояние да препоръчат повече от един доставчик и да ви кажат дали получават възнаграждение от някой от тях.

“Как ще поддържаме връзка относно хода на продажбата?”

Трябва да решите как предпочитате да комуникирате – с имейли, телефон или лични срещи – и колко често. Може също да обсъдите и определите цели и очаквания като например колко огледа искате да правите всяка седмица или какви допълнителни услуги ще искате от брокера.

Не на последно място от значение е квалификацията, какви лицензи и дипломи има брокерът. Например в САЩ и някои други страни брокерите на имоти трябва да имат лиценз от щата, в който развиват дейност.

В крайна сметка от ключово значение са препоръките. Попитайте за имена и телефонни номера на последните трима клиенти на брокера. Свържете се с тях за повече информация относно работата им с брокера.